Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Anonimowe powiadomienia
    • Kamerki
    • Dla członków
    • Anonimowe powiadomienia

Aeroklub WarszawskiAeroklub Warszawski

  • Sklep
    • Vouchery
      • Loty samolotem
      • Loty szybowcem
      • Skoki spadochronowe
      • Loty balonem
    • Szkolenia
      • szkolenia samolotowe
      • szkolenia szybowcowe
      • szkolenia spadochronowe
      • szkolenia balonowe
    • Książki
    • Promocje
    • Bony
    • Gadżety
  • Usługi
    • Szkolenia
    • Obsługa techniczna
    • Hangarowanie
    • Warsztat spadochronowy
    • CAMO
    • Wynajem sal
    • Imprezy okolicznościowe
  • Szkolenia
    • Szkolenia samolotowe
    • Szkolenia szybowcowe
    • Szkolenia spadochronowe
    • Szkolenia balonowe
    • Szkolenia instruktorskie
  • Sekcje
    • Sekcja balonowa
    • Sekcja spadochronowa
    • Sekcja mikrolotowa
    • Sekcja modelarska
      • Modelarnia
    • Sekcja samolotowa
    • Sekcja szybowcowa
  • Dla biznesu
    • Eventy
    • Wynajem sal
    • Imprezy firmowe
  • AEROKLUB
    • Historia
    • Władze
    • Instruktorzy
    • Sportowcy
    • Działalność społeczna
    • Partnerzy
    • 1,5%
    • Aktualności
    • Kalendarz wydarzeń
    • Legitymacje klubowe
    • Składki
    • Jak zostać członkiem
    • Platforma intranetowa
  • Media
    • Dla mediów
    • Sponsoring sportu
    • Aktualności
    • Galeria
  • Kontakt
czwartek, 04 sierpnia 2016 / Published in Sekcja Szybowcowa, Strona główna

Warszawskie Zawody Szybowcowe Milówka 2016

W dniach 2-10 lipca br. odbyła się pierwsza edycja Warszawskich Zawodów Szybowcowych. Ich pomysłodawcą i głównym sędzią był Maciej Oleksiewicz z Aeroklubu Warszawskiego. Zawody trwały sześć dni i miały na celu m.in.:

  • zapoznanie pilotów Aeroklubu Warszawskiego ze specyfiką rozgrywania zawodów szybowcowych,
  • zapoznanie pilotów Aeroklubu Warszawskiego ze specyfiką lotów wyczynowych i wykonywania przelotów,
  • trening przelotowy pilotów Aeroklubu Warszawskiego zamierzających wziąć udział w ogólnopolskich zawodach szybowcowych w sezonie 2017,
  • wyłonienie zwycięzcy.

Poniżej relacja z zawodów, przygotowana przez ich organizatora, Macieja Oleksiewicza:

Pierwszy dzień nie rozpieszczał zawodników temperaturą, ale nie było problemów ze startami. Ze względu na nowy teren wybrałem konkurencję obszarową od 107 km do 188 km. Mimo dużej rozpiętości trasy piloci, którzy postanowili oblecieć trasę po maksie, mieli spore problemy i nie udało im się dokończy przelotu na lotnisku – musieli lądować w polu – brak widoku Warszawy sprawiał problemy nawigacyjne. Pierwszą konkurencję wygrał Waldek Pałka, drugi był Paweł Kucio, trzeci Waldek Magnuszewski, czwarty Paweł Bandurski, piąty Janusz Bęza.

Na drugi dzień zawodów przewidziano chmury burzowe, dlatego lataliśmy na krótkiej trasie prędkościowej 100 km blisko lotniska. Mimo sporych ośrodków burzowych, które powstały na wschodzie od lotniska wszyscy utrzymali się w powietrzu i mogli potrenować latanie na wałku burzowym. Pogoda nie pozwoliła zaliczyć pierwszego punktu zwrotnego i żaden zawodnik nie zdecydował się odejść na trasę. Dopiero gigantyczna burza zbliżająca się od południa do lotniska zachęciła pilotów do szybszego lądowania i zabezpieczenia szybowców przed tym zjawiskiem, które sparaliżowało wcześniej całą Warszawę. Ostatni szybowiec zdążył wylądować tuż przed deszczem.

Dzień trzeci przewidywał pogodę pofrontową – ładne cumulusy o podstawie około 1700 m. Tak optymistyczna pogoda zachęcała, by wyłożyć 300 km, ale ostatecznie ograniczyłem ją do ok. 170 km. Chmury wyglądały bardzo ładnie, lecz był spory wiatr, około 30 km/h, co sprawiło pilotom nieco trudności. Chmury wyglądały ładnie, ale były malowane i nie nosiły tak dobrze, jak wyglądały. Zgodnie z prognozą o godzinie 15 zrobił się kryzys i ładnie wyglądające chmurki zaczęły się rozmywać. Jeśli ktoś nie miał dolotu o tej godzinie, szanse na powrót były małe. Tę konkrecję wygrał Paweł Kucio, drugi był Waldek Pałka, a trzeci Paweł Bandurski.

Po lotach odbywały się odprawy, podczas których omawialiśmy wszystkie loty, analizowaliśmy błędy, omawialiśmy spostrzeżenia i prowadziliśmy pomagające w lataniu przelotowym wykłady z każdej dziedziny szybownictwa.

Kolejny dzień z uwagi na warunki pogodowe był dla wszystkich odpoczynkiem. Po przejściu frontu prognozy były bardzo pozytywne i wstępnie zaproponowałem trasę 250 km. Jednak po dokładniejszej analizie warunków trasę zmieniłem z wyścigowej na obszarową, z obszarami na punktach o promieniu 15 km.

Podczas odprawy piloci otrzymali ostrzeżenie, że po godzinie 15 będą zanikały noszenia i jeśli ktoś nie będzie miał dolotu o 16 do lotniska, to będą problemy z lądowaniem w miejscu startu. Rzeczywiście o godzinie 15 podeszła od zachodu wielka chmura, która stłumiła termikę. Ci, którzy wlecieli w pierwszą strefę głęboko, nie mieli już zasięgu, by zaliczyć drugi punkt zwrotny i wrócić na lotnisko. Czarny koń zawodów, Paweł Kucio, doleciał tylko do pierwszej strefy i tam wylądował w polu. Paweł Bandurski miał mniej szczęścia i wylądował jeszcze bliżej, Marta Oleksiewicz i Waldek Magnuszewski postanowili wrócić na lotnisko i nie ryzykować pola, lecąc do drugiego obszaru. Janusz Bęza walczył do końca, kiedy pojawiły się wielkie chmury, postanowił je ominąć, co nie było dobrym pomysłem,  bo oddalając się coraz bardziej, nie miał już szansy na powrót. Jedyny Waldemar Pałka obleciał całą trasę, ale mając najlepszy szybowiec też nie odważył się wlecieć dalej w drugą strefę, tylko nakłuwając ją delikatnie zawrócił i praktycznie po doskonałości doleciał do lotniska.

Loty odbywały się cały czas w niżowej pogodzie, mimo szybkiego frontu chłodnego nie udało się utrzymać pogody na dłużej. Mimo to przed uczestnikami zawodów kolejne wyzwanie –  prędkościowy przelot 100 km. Po omówieniu pogody wszyscy wystartowali. Trasa była blisko lotniska i po łamańcu, tak aby piloci przetrenowali zaliczanie punktów zwrotnych i nie odlatywali zbyt daleko. Jednak nie wszyscy prawidłowo odczytali ten zamiar i niektórych poniosła inwencja twórcza, która zakończyła się … niestety poza lotniskiem.

Z powodu braku holówki na weekend zawody zakończyły w piątek. Tego dnia pogoda zapowiadała się dobrze, aczkolwiek niżowo. Trasa była ciekawa, bo do punktów zwrotnych dołożyłem punkt dolotowy, co okazało się później nie lada problemem w telewizorkach nawigacyjnych. Zadanie miało umożliwić zawodnikom potrenowanie latania w parze i trzymania się przez całą trasę razem. Ze względu na dość późny start, bo chmury były nisko, trasa była krótka – około 140 km. Prawie wszyscy oblecieli trasę, tylko Paweł Bandurski z miejsca, z którego mógł dolecieć do lotniska, postanowił polecieć…w zupełnie inną stronę i ostatecznie wylądował w polu, przez co popsuł wszystkim plany na ognisko kończące zawody. Ostatecznie po Pawła została wysłana żeńska ekipa. Po podsumowaniu wyników okazało się, że tego dnia wygrał Janusz Bęza, co dało mu w klasyfikacji generalnej przesunięcie na trzecią pozycję. Końcowe wyniki zawodów wyglądają następująco:

  1. Waldemar Pałka
  2. Paweł Kucio
  3. Janusz Bęza
  4. Paweł Bandurski
  5. Marta Oleksiewicz
  6. Waldemar Magnuszewski
  7. Marek Godlewski
  8. Arek Sokalski

Zawody trwały siedem dni, z czego lotnych było sześć. W sumie piloci wylatali 90 godzin, wiele się ucząc. Mam nadzieję, że planowana druga edycja zawodów „Milówka 2016”, która odbędzie się w dniach 5-14 sierpnia, wypadnie równie owocnie.

Archiwum

  • maj 2025
  • marzec 2025
  • styczeń 2025
  • listopad 2024
  • wrzesień 2024
  • lipiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • styczeń 2016
  • grudzień 2015

Przekaż 1,5% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

  • Historia
  • Władze
  • Instruktorzy
  • Działalność społeczna
  • Kalendarz
  • Galeria
  • Aktualności
  • Szkolenia
  • Obsługa techniczna
  • Hangarowanie
  • Warsztat spadochronowy
  • CAMO
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Vouchery
  • Gadżety
  • Bony
  • Imprezy firmowe
  • Wynajem sal
  • Dla mediów
  • Nr konta bankowego

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: pon. – pt. godz. 9:00 – 17:00

Skoki tandemowe
https://rezerwacje.skydive.waw.pl
telefon: 222 43 57 47
e-mail: rezerwacje@skydive.waw.pl

Loty samolotem i szybowcem
https://rezerwacje.aeroklub.waw.pl
telefon: 222 43 57 47
e-mail: vouchery@aeroklub.waw.pl

Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
Polityka prywatności

Przekaż 1% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: Pon. – Pt. godz. 9:00 – 17:00

Polityka prywatności
Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
TOP