Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Anonimowe powiadomienia
    • Kamerki
    • Dla członków
    • Anonimowe powiadomienia

Aeroklub WarszawskiAeroklub Warszawski

  • Sklep
    • Vouchery
    • Kursy
    • Książki
    • Odzież
    • Gadżety
    • Składki
    • Promocje
  • Usługi
    • Szkolenia
    • Rajdy
    • Obsługa techniczna
    • Hangarowanie
    • Warsztat spadochronowy
    • CAMO
    • Wynajem sal
    • Imprezy okolicznościowe
    • Reklama
  • Szkolenia
    • Szkolenia samolotowe
    • Szkolenia szybowcowe
    • Szkolenia spadochronowe
    • Szkolenia balonowe
    • Szkolenia instruktorskie
    • Szkolenia dodatkowe
  • Sekcje
    • Sekcja balonowa
    • Sekcja spadochronowa
    • Sekcja mikrolotowa
    • Sekcja modelarska
    • Sekcja samolotowa
    • Sekcja szybowcowa
  • Dla biznesu
    • Reklama
    • Wynajem lokali
    • Wynajem sal
    • Imprezy firmowe
  • AEROKLUB
    • Historia
    • Władze
    • Sportowcy
    • Instruktorzy
    • Działalność społeczna
    • 1%
    • Partnerzy
    • Aktualności
    • Kalendarz
  • Media
    • Dla mediów
    • Sponsoring sportu
    • Aktualności
    • Galeria
  • Kontakt
piątek, 19 lutego 2021 / Published in Strona główna

Extra 300 powiększa flotę Aeroklubu

Z radością i nieukrywaną ekscytacją informujemy, że do naszej aeroklubowej floty dołącza Extra 300 – wysokowyczynowy, dwuosobowy samolot akrobacyjny, stworzony do wykonywania akrobacji wyższej – Advanced i wyczynowej – Unlimited. Samolot przybył do nas z bazy w Tallinie. Poniżej zamieszczamy szczegółową relację z tego przelotu. Jej autorem jest pilotujący Extra 300 na trasie Tallin-Modlin Piotr Kowalski, nasz instruktor, który będzie prowadził szkolenia z akrobacji samolotowej oraz szkolenie UPRT – Zapobieganie i wyprowadzanie samolotu z sytuacji krytycznych   (Upset Prevention and Recovery Training). Warto w tym miejscu dodać, że wśród wychowanków Aeroklubu jest dwóch fantastycznych pilotów akrobacyjnych – Marek Choim, członek  kadry narodowej akrobacji samolotowej w klasie advanced, oraz Maciej Pospieszyński, dwukrotny mistrz świata w akrobacji szybowcowej, a ostatnio także pilotujący samolot akrobacyjny Extra 330 SC . Obaj na pewno będą stanowić wzór i punkt odniesienia dla adeptów naszych kursów akrobacji samolotowej. Więcej informacji i terminy szkoleń na Extra 300 – już wkrótce! Nie możemy się doczekać!

Prawie 1,5 miesiąca trwało oczekiwanie i sprawdzanie pogody. Ostatecznie w połowie stycznia, wraz z nadchodzącą „bestią ze wschodu”, pojawiła się nadzieja na okno pogodowe. Wykonaliśmy wówczas kilka telefonów i postanowiliśmy kupić bilety.

W czwartek 14 stycznia do Tallina przywiozła nas załoga LOT-owska, której kapitanem był Bartłomiej Kossowski wieloletni członek Aeroklubu Warszawskiego. Prognozy idealne nie były, ale dawały nadzieję. Nasz plan był banalnie prosty i nieskomplikowany. W piątek pojechać na lotnisko, zdjąć owiewki kół, spakować rzeczy do wysłania kurierem (samolot nie ma bagażnika), zatankować pod korki i wystartować do Polski. Ta misterna układanka zakończyła się… spakowaniem rzeczy do Polski i powrotem do hotelu. Śnieg nie przestał niestety, mimo zapowiedzi, padać przez cały piątek. W sobotę było to samo. Miało przestać, a padało od rana… Nasze działania ograniczyły się więc do sprawdzenia samolotu, próby silnika oraz przygotowania wszystkiego w taki sposób, aby w niedzielę tylko wsiąść do Extry i wystartować. 

W niedzielę wstaliśmy przed wschodem słońca, pogoda była dobra, choć temperatura nie rozpieszczała – było minus 13 st. C. TAFy po trasie dawały dobre prognozy, w Modlinie śnieg miał przestać padać przed naszym przylotem. Było zatem ok jak na samolot bez ogrzewania, bez odladzania oraz bez przyrządów do lotów bez widoczności. Z Tallina musieliśmy wystartować z samego rana, ponieważ później… znowu miał padać śnieg, a dodatkowo jeszcze marznący deszcz. Paliwo było zatankowane pod korki, olej również, plany lotu złożone, mapy gotowe, punkty w gps wbite, dokumentacja z lotniskami docelowymi oraz po trasie pod kurtką. Jeszcze tylko drobny szczegół – odpowiedni ubiór! Ciuchy narciarskie, ciepłe dresy, kombinezon, dwie bluzy, kurtka, czapka i dwie pary rękawiczek – wszystko z nadzieją, że może nie zamarzniemy.

Ostatecznie z Tallina wystartowaliśmy z 45-minutowym opóźnieniem. Żegnał nas były właściciel, obniżające się podstawy i lekki śnieg. Po trasie do Kowna czasami pod nami pojawiały się mgiełki i rzadkie chmury, a także duże zamglenie. Po około godzinie lotu wszystko, co było na baterie, się wyłączyło – dwa Ipady, dwie komórki i moje cudowne słuchawki… Poza tym leciało się dobrze, tylko… było „extra” zimno! Dolatując do Kowna, myślami już byliśmy w miejscu, gdzieś gdzie jest co najmniej 0 st. C, a Kowno powitało nas -20-stopniowym mrozem. Wylądowaliśmy tam w pięknym słońcu, ale widok na samoloty zasypane śniegiem był dość smutny… Zmarznięci ledwo wyszliśmy z samolotu. W Kownie spędziliśmy 1h 45min. Zatankowaliśmy do pełna, sprawdziliśmy olej. Było trochę obaw o wychłodzenie silnika, ale po niemal dwóch godzinach w takim mrozie był ona nadal ciepły. Wystartowaliśmy po otrzymaniu zgody na odlot – przed nami była już tylko granica z Polską, Suwałki i po 1h 20 min. lotu – Modlin. Dotarliśmy! Wielka ulga…. 

W tym miejscu kierujemy serdeczne podziękowania dla Aeroklubu Suwalskiego, który odśnieżył dla nas pas i przez dwa dni był gotowy na nasz przylot. Trzeba dodać, że wiele razy, wraz ze zmieniającymi się warunkami pogodowymi, zmienialiśmy plan przelotu. Opcjonalnie mieliśmy nocować w Rydze, Kownie lub Suwałkach. Podziękowania składamy także naszym OPS-om – Mateuszowi Stramie i Robertowi Pietrasze za wsparcie oraz wszystkim, którzy zareagowali na nasz apel, kiedy szukaliśmy hangaru na ewentualne nocowanie w Kownie. Ostatecznie, po długich oczekiwaniach na pogodę i dwóch dniach w Tallinie, udało nam się wyrwać w jedynym możliwym momencie, w którym mogliśmy pokonać całą trasę jednego dnia. Obecnie samolot przechodzi rejestrację w Polsce i niedługo będzie można go zobaczyć na warszawskim niebie!

Tagged under: Extra 300, flota Aeroklubu Warszawskiego, samoloty, statki powietrzne AW

To również może Cie zainteresować

Szkolenie standaryzacyjne dla instruktorów – drugi termin
Mistrzostwa Europy FAI na medal!
Uroczysta premiera książki "90 lat Aeroklubu Warszawskiego"

Archiwum

  • Marzec 2021
  • Luty 2021
  • Styczeń 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Październik 2020
  • Wrzesień 2020
  • Sierpień 2020
  • Lipiec 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Kwiecień 2020
  • Marzec 2020
  • Luty 2020
  • Styczeń 2020
  • Grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Wrzesień 2019
  • Sierpień 2019
  • Lipiec 2019
  • Czerwiec 2019
  • Maj 2019
  • Kwiecień 2019
  • Marzec 2019
  • Luty 2019
  • Styczeń 2019
  • Grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • Październik 2018
  • Wrzesień 2018
  • Sierpień 2018
  • Lipiec 2018
  • Czerwiec 2018
  • Maj 2018
  • Kwiecień 2018
  • Marzec 2018
  • Luty 2018
  • Styczeń 2018
  • Grudzień 2017
  • Listopad 2017
  • Październik 2017
  • Wrzesień 2017
  • Sierpień 2017
  • Lipiec 2017
  • Czerwiec 2017
  • Maj 2017
  • Kwiecień 2017
  • Marzec 2017
  • Luty 2017
  • Styczeń 2017
  • Grudzień 2016
  • Listopad 2016
  • Październik 2016
  • Wrzesień 2016
  • Sierpień 2016
  • Lipiec 2016
  • Czerwiec 2016
  • Maj 2016
  • Kwiecień 2016
  • Marzec 2016
  • Luty 2016
  • Styczeń 2016
  • Grudzień 2015

Przekaż 1% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

  • Historia
  • Władze
  • Instruktorzy
  • Działalność społeczna
  • Kalendarz
  • Galeria
  • Aktualności
  • Szkolenia
  • Rajdy
  • Obsługa techniczna
  • Hangarowanie
  • Warsztat spadochronowy
  • CAMO
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Vouchery
  • Odzież
  • Gadżety
  • Imprezy firmowe
  • Wynajem sal
  • Reklama
  • Dla mediów
  • Nr konta bankowego

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: pon. – pt. godz. 9:00 – 17:00

Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
Polityka prywatności

Przekaż 1% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: Pon. – Pt. godz. 9:00 – 17:00

Polityka prywatności
Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
TOP