Dziś na trasie swojego przelotu po Polsce zatrzymał się w Aeroklubie Warszawskim samolot Pipistrel Alpha Electro, który w minioną sobotę, 8 czerwca, wystartował z Wrocławia, inicjując pierwszy w naszym kraju (a drugi – po Finlandii – w Europie) przelot seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego. Lotnisko Babice to jeden zaplanowanych na trasie z Dolnego Śląska na Pomorze (Pruszcz Gdański) przystanków.
Organizatorem przelotu jest firma Fortum, fińska spółka, która produkuje energię elektryczną i cieplną, zbierająca w ten sposób doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach. Zebrane informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. (…) jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. Tylko w krajach nordyckich sieć Fortum Charge&Drive liczy ponad 3000 ładowarek, co czyni z Fortum lidera w najbardziej zaawansowanym pod względem elektromobilności regionie świata – powiedział w komunikacie prasowym Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum.
Samolot Pipistrel Alpha Electro to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samolot ultralekki o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot – z półgodzinną rezerwą baterii. Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę.
Samolot z powodzeniem może być wykorzystywany w nauce podstawowych elementów pilotażu tj. startach, lądowaniach, lotach po kręgu, czy w strefie. Alpha Electro nie różni się pilotażowo od samolotu spalinowego, charakteryzuje się jednak niższymi kosztami eksploatacyjnymi, pozwalając na obniżenie kosztów pierwszej fazy szkolenia lotniczego aż o 70 proc. Dzięki temu latanie stanie się jeszcze bardziej dostępne niż dotychczas. Dodatkowo dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu szkolenia będą mogły być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.
fot. Rafał Polkowski, Aeroklub Warszawski; mat. prasowe Fortum
[/av_textblock]