Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Anonimowe powiadomienia
    • Kamerki
    • Dla członków
    • Anonimowe powiadomienia

Aeroklub WarszawskiAeroklub Warszawski

  • Sklep
    • Vouchery
      • Loty samolotem
      • Loty szybowcem
      • Skoki spadochronowe
      • Loty balonem
    • Szkolenia
      • szkolenia samolotowe
      • szkolenia szybowcowe
      • szkolenia spadochronowe
      • szkolenia balonowe
    • Książki
    • Promocje
    • Bony
    • Gadżety
  • Usługi
    • Szkolenia
    • Obsługa techniczna
    • Hangarowanie
    • Warsztat spadochronowy
    • CAMO
    • Wynajem sal
    • Imprezy okolicznościowe
  • Szkolenia
    • Szkolenia samolotowe
    • Szkolenia szybowcowe
    • Szkolenia spadochronowe
    • Szkolenia balonowe
    • Szkolenia instruktorskie
  • Sekcje
    • Sekcja balonowa
    • Sekcja spadochronowa
    • Sekcja mikrolotowa
    • Sekcja modelarska
      • Modelarnia
    • Sekcja samolotowa
    • Sekcja szybowcowa
  • Dla biznesu
    • Eventy
    • Wynajem sal
    • Imprezy firmowe
  • AEROKLUB
    • Historia
    • Władze
    • Instruktorzy
    • Sportowcy
    • Działalność społeczna
    • Partnerzy
    • 1,5%
    • Aktualności
    • Kalendarz wydarzeń
    • Legitymacje klubowe
    • Składki
    • Jak zostać członkiem
    • Platforma intranetowa
  • Media
    • Dla mediów
    • Sponsoring sportu
    • Aktualności
    • Galeria
  • Kontakt
niedziela, 28 lipca 2019 / Published in Bez kategorii, Strona główna

Warszawa-Tokio-Warszawa. AN-2 powrócił z wyprawy śladami Orlińskiego

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jyn7lk41′ custom_class=” admin_preview_bg=”]

Lotnisko Babice, środa, 24 lipca, godz. 17:10. Po 58 dniach i przebyciu 240 000 km ląduje tu AN-2, kończąc swój niezwykły lot na trasie Warszawa-Tokio-Warszawa, upamiętniający historyczny przelot Bolesława Orlińskiego tym szlakiem w 1926 roku.

Podobnie jak w momencie odlotu, teraz też i załodze, i witającym ją towarzyszyło wzruszenie, radość i wielka satysfakcja, że udało się to wyjątkowe przedsięwzięcie zrealizować – nawet mimo tego, że jego pomysłodawca, kapitan załogi Romuald Koperski, nie uczestniczył w całym przelocie, i że nie udało się ostatecznie wylądować na lotnisku w Japonii (zawiniła pogoda i restrykcyjne procedury, ale jednak udało się być w przestrzeni powietrznej tego kraju).

Piloci chętnie dzielili się swoimi wrażeniami i wspomnieniami z wyprawy. Począwszy od samych jej początków – „szalonej” idei Romualda Koperskiego, kupno i remont samolotu jak najbardziej przypominającego Brequeta, którym leciał Orliński, po różne anegdoty związane z samym lotem – jak np. ta, kiedy po lądowaniu na wyspie Olchon, na terenie Nadbajkalskiego Parku Narodowego, tamtejsze służby (z powodu nieporozumienia) chciały zaaresztować załogę i samolot; albo inna – o najkrótszym przelocie na trasie – trwającym zaledwie około 2 minut (podczas gdy standardowo spędzali w samolocie  od 4 do 5 godzin lotu). Co to za odcinek? Z lotniska, na którym wylądowali pomyłkowo, na to właściwe, oddalone od tamtego zaledwie kilkaset metrów 🙂

Piloci podkreślali wielkie wsparcie, jakie otrzymali od zaprzyjaźnionego Polaka z Wileńszczyzny, właściciela lotniska w Rudziszkach, pilota Tadeusza Sołowieja – jednego z członków załogi AN-2 –  mającego na terenie Rosji wiele kontaktów pozwalających na odpowiednie zaplanowanie  i organizację lotu, uzyskanie niezbędnych zgód itp. Mimo różnego rodzaju restrykcji i ograniczeń, z którymi musieli się liczyć, wszędzie, gdzie lądowali, witano ich bardzo ciepło, z otwartością i serdecznością. Często pojawiali się także dziennikarze, były wywiady i  zdjęcia.

Całej wyprawie od początku towarzyszyła ręcznie wymalowana flaga z kościuszkowskim godłem legendarnej myśliwskiej eskadry, podpisana głównie przez spadkobierców jej tradycji z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego oraz osoby szczególnie dla niej zasłużone w 100-lecie istnienia Eskadry. Na pokładzie Antonova byłą też oryginalna walizka Bolesława Orlińskiego z jego licencją pilota.

Zapraszamy do zapoznania się także z relacją z wyprawy i powrotu AN-2 przygotowaną przez Alexa Webbera dla „The First News” – anglojęzycznego portalu Polskiej Agencji Prasowej.

(https://www.thefirstnews.com/article/pilots-return-from-epic-two-month-long-warsaw-japan-round-trip-in-1970s-biplane-6906?fbclid=IwAR3H6IpAQ-nJ8oMMWp0MAQLS0Vb-DVh_-Ptgdq0T_dQ4Ar1Hc6LYcsgtJs8).

Powrót załogi dwupłatowca AN-2 z 2-miesięcznej wyprawy  na trasie Warszawa-Tokio-Warszawa.

Wyczerpana, ale radosna polska załoga zabytkowego dwupłatowca  Antonov AN-2 24 lipca br. w godzinach popołudniowych wylądowała w Warszawie po pomyślnym odtworzeniu historycznego lotu, który zabrał ich ze stolicy Polski do Tokio, a następnie z powrotem.

Przelot miał być powtórzeniem pamiętnego osiągnięcia Bolesława Orlińskiego, pioniera lotnictwa, który jako pierwszy odbył lot na tej trasie w 1926 r. Inicjatorem tego przedsięwzięcia i kapitanem zespołu został 61-letni Romuald Koperski, znany reporter i poszukiwacz przygód, który dokonał m.in. takich wyczynów, jak samodzielne przepłynięcie Pacyfiku łodzią wiosłową, czy  pobicie rekordu Guinnessa na najdłuższe na świecie wykonanie koncertu fortepianowego.

Chociaż zły stan zdrowia zmusił Koperskiego do wycofania się z lotu do Japonii na jego  wczesnym etapie, reszta załogi zdecydowała się na realizację wyzwania. Porażka nigdy nie była brana pod uwagę. „Poza wszystkim – powiedział jeden z pilotów, Mariusz Hercog – jesteśmy optymistyczną grupą”.

Załoga składała się łącznie z 16 osób, które na przemian podejmowały obowiązki związane z lotem, przy czym część zespołu dołączała tylko na jego wybrane odcinki. Po opuszczeniu Warszawy  28 maja br., piloci spędzili w locie około 200 godzin na liczącej 24 000 kilometrów trasie.

W rozmowie z „The First News” Mariusz Hercog przyznał, że był pod wrażeniem oryginalnego osiągnięcia Orlińskiego: „Nasz zespół był nie tylko znacznie większy, ale też zawsze mieliśmy wybór i w każdej chwili ktoś z nas mógł zrezygnować , gdyby chciał. Orlińskiego nie miał takiego luksus, takiej możliwości”.

W towarzystwie mechanika Leonarda Kubiaka Orliński poleciał Breguetem 19 A2, lekkim bombowcem zdolnym do pokonywania dużych odległości. Po uszkodzeniu samolotu w drodze powrotnej przez Syberię,  ostatni odcinek trasy do Warszawy, o długości 6 680, km był możliwy do pokonania dopiero po tym, jak para lotników załatała uszkodzenie drutem i klejem.

Lot Orlińskiego, dotowany przez rząd, miał być śmiałym aktem umocnienia obrazu niepodległej Polski głęboko w świadomość świata. Tak właśnie się stało, a Orlińskiego przywitał radosny tłum tysięcy ludzi, kiedy wylądował na nieistniejącym już lotnisku na Mokotowie. Wydarzenie zyskało światowy rozgłos, Orliński został nagrodzony Orderem Wschodzącego Słońca i francuską Legią Honorową.

Lot ten był inspiracją dla kolejnego pokolenia Polaków, którzy zostawali pilotami i pokazali później swoje wybitne umiejętności podczas walk powietrznych w czasie II wojny światowej (sam Orliński dowodził Dywizjonem Bombowym 305 „Ziemi Wielkopolskiej”).

Historia Orlińskiego od pamiętnego lotu przez kolejne lata ujmowała miłośników polskiego lotnictwa. Pomysł odtworzenia tego wyjątkowego lotu wykluł się po wykupieniu przez Mariusza Nawrockiego byłego domu lotnika na warszawskim Mokotowie, przy ul. Racławickiej. „Odkrywając, kto tam mieszkał, zacząłem czytać o Orlińskim, a niedługo później poznałem Romualda Koperskiego” – wspomina Nawrocki.  Obaj, patrząc na ten szereg niespodziewanych przypadków, zaczęli bawić się pomysłem powtórzenia epickiego lotu.

Od tego momentu idea o locie nabierała powoli efektu kuli śnieżnej – coraz więcej osób aktywnie włączało się w projekt. W celu zrealizowania lotu, z prywatnych funduszy został zakupiony samolot. Antonov An-2 – dwupłatowiec pochodzący z lat 70., ale wyposażony w silnik z lat 50. – był najbardziej porównywalny z Brequetem  Orlińskiego.

„To lepszy samolot niż Orlińskiego – mówi Nawrocki – ale to nie oznaczało, że ta podróż nie była ryzykowna”.

Lot zajął więcej czasu niż zakładały pierwotne prognozy, a stojące przed załogą wyzwania nie ograniczały się jedynie do niepogody i przestarzałego sprzętu. Trzeba było mierzyć się z dość restrykcyjnymi, a także zmieniającymi się w zależności od nastawienia Rosjan, ograniczeniami związanymi z przelotem nad Rosją.

„Niemniej jednak – mówi Hercog. – absolutnie każdy pilot, którego spotkaliśmy, i każde lotnisko, które odwiedziliśmy, wspaniale nas witali i traktowali”.

Być może w jakimś sensie czuwał nad lotem „duch Orlińskiego”. Choć pilot zmarł w 1992 r., jego oryginalna walizka – zawierająca między innymi jego licencję pilota – towarzyszyła załodze na każdym etapie wyprawy.

Kiedy Antonov lądował przy aplauzie oczekujących na niego na lotnisku Babice, podniesiona wysoko walizka trzymana przez wychodzących z samolotu członków załogi  była należnym hołdem oddanym Bolesławowi Orlińskiemu.

Zdjęcia: Aeroklub Warszawski, Michał Drozdyk/Szkiełko Majka, Kalbar/TFN, Kamil Winek/Free Birds, Michał Szczepanowski

[/av_textblock]

Archiwum

  • maj 2025
  • marzec 2025
  • styczeń 2025
  • listopad 2024
  • wrzesień 2024
  • lipiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • styczeń 2016
  • grudzień 2015

Przekaż 1,5% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

  • Historia
  • Władze
  • Instruktorzy
  • Działalność społeczna
  • Kalendarz
  • Galeria
  • Aktualności
  • Szkolenia
  • Obsługa techniczna
  • Hangarowanie
  • Warsztat spadochronowy
  • CAMO
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Vouchery
  • Gadżety
  • Bony
  • Imprezy firmowe
  • Wynajem sal
  • Dla mediów
  • Nr konta bankowego

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: pon. – pt. godz. 9:00 – 17:00

Skoki tandemowe
https://rezerwacje.skydive.waw.pl
telefon: 222 43 57 47
e-mail: rezerwacje@skydive.waw.pl

Loty samolotem i szybowcem
https://rezerwacje.aeroklub.waw.pl
telefon: 222 43 57 47
e-mail: vouchery@aeroklub.waw.pl

Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
Polityka prywatności

Przekaż 1% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: Pon. – Pt. godz. 9:00 – 17:00

Polityka prywatności
Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
TOP