Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Anonimowe powiadomienia
    • Kamerki
    • Dla członków
    • Anonimowe powiadomienia

Aeroklub WarszawskiAeroklub Warszawski

  • Sklep
    • Vouchery
      • Loty samolotem
      • Loty szybowcem
      • Skoki spadochronowe
      • Loty balonem
    • Szkolenia
      • szkolenia samolotowe
      • szkolenia szybowcowe
      • szkolenia spadochronowe
      • szkolenia balonowe
    • Książki
    • Promocje
    • Bony
    • Gadżety
  • Usługi
    • Szkolenia
    • Obsługa techniczna
    • Hangarowanie
    • Warsztat spadochronowy
    • CAMO
    • Wynajem sal
    • Imprezy okolicznościowe
  • Szkolenia
    • Szkolenia samolotowe
    • Szkolenia szybowcowe
    • Szkolenia spadochronowe
    • Szkolenia balonowe
    • Szkolenia instruktorskie
  • Sekcje
    • Sekcja balonowa
    • Sekcja spadochronowa
    • Sekcja mikrolotowa
    • Sekcja modelarska
      • Modelarnia
    • Sekcja samolotowa
    • Sekcja szybowcowa
  • Dla biznesu
    • Eventy
    • Wynajem sal
    • Imprezy firmowe
  • AEROKLUB
    • Historia
    • Władze
    • Instruktorzy
    • Sportowcy
    • Działalność społeczna
    • Partnerzy
    • 1,5%
    • Aktualności
    • Kalendarz wydarzeń
    • Legitymacje klubowe
    • Składki
    • Jak zostać członkiem
    • Platforma intranetowa
  • Media
    • Dla mediów
    • Sponsoring sportu
    • Aktualności
    • Galeria
  • Kontakt
czwartek, 30 czerwca 2022 / Published in Sekcja Samolotowa - rajdy, Strona główna

Rajd śladami Żwirki i Wigury

W tym roku mija 90 rocznica zwycięstwa Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury w zawodach Challenge. Z tej okazji grupa pilotów z Aeroklubu Warszawskiego wyszła z inicjatywą uczczenia tego jubileuszu rajdem samolotowym śladami ich historycznego lotu wokół Europy, stanowiącego jedną z konkurencji zawodów. 29 czerwca 2022 roku 10-osobowa ekipa pilotów-członków Aeroklubu Warszawskiego i pasażerów wystartowała z lotniska Babice i wyruszyła w rajd śladami Żwirki i Wigury. Odwiedzą oni wybrane miasta i funkcjonujące dziś lotniska z trasy europejskiego lotu zwycięzców zawodów Challenge z 1932 roku. Planowana trasa wiedzie przez 11 państw: Polskę, Czechy, Słowenię, Chorwację, Włochy, Szwajcarię, Niemcy, Francję, Holandię, Danię i Szwecję. 

Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura, pionierzy warszawskiej awiacji, wspaniali lotnicy, członkowie Aeroklubu Warszawskiego, 28 sierpnia 1932 roku zwyciężyli w największej międzywojennej imprezie lotnictwa sportowego – Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge w Berlinie. Ich zwycięstwo w zawodach przeszło do historii. Na jego pamiątkę 28 sierpnia obchodzimy Dzień Lotnictwa Polskiego.

Spotkali się w 1929 roku. Franciszek Żwirko został oficerem łącznikowym w Akademickim Aeroklubie Warszawskim, gdzie poznał Stanisława Wigurę, studenta politechniki, współtwórcę jej Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów. Wspólnie ze Stanisławem Rogalskim i Jerzym Drzewieckim skonstruował on samoloty sportowe WR-1 i RWD-1. Żwirko zaprzyjaźnił się z Wigurą i jako pierwszy latał na nowej wersji RWD z numerem 2 współtworzonej przez Wigurę. Wspólnie odbyli też na nowym samolocie lot wokół Europy, pokonując prawie 5000 km.

Od tego wydarzenia obydwaj lotnicy reprezentowali Polskę na różnych zawodach, zdobywając liczne tytuły. Pierwsza okazja na międzynarodowy sukces przyszła w 1930 r., w trakcie Drugich Międzynarodowych Zawodów Samolotów Turystycznych. Żwirko i Wigura wystartowali w samolocie RWD-4, ale awaria silnika przeszkodziła im w dalszej rywalizacji.

Kolejna szansa na zwycięstwo w najbardziej uznanych zawodach lotniczych pojawiła się dwa lata później. Załoga zakwalifikował się do Międzynarodowych Zawodów Samolotów Turystycznych w Berlinie. Odbywały się one w dniach 12-28 sierpnia 1932 roku. Żwirko i Wigura lecieli samolotem RWD-6, walczyli z 42 innymi załogami. Zawody składały się z czterech konkurencji: lotu z minimalną prędkością, krótkiego startu i lądowania,  lotu okrężnego dookoła Europy oraz lotu (wyścigu) z prędkością maksymalną.

Najważniejszym momentem zawodów był liczący 7363,2 km lot wokół Europy. Jego trasa wiodła przez: Warszawę, Kraków, Pragę, Brno, Wiedeń, Zagrzeb, Postumię (punkt kontrolny, obecnie: Postojna), Vicenzę, Rimini, Rzym, Florencję, Bellinzonę, Turyn, Albengę (punkt kontrolny), Imperię (punkt kontrolny), Cannes, Lyon, St. Gallen, Stuttgart, Bonn, Paryż, Deauville, Rotterdam, Dortmund, Hamburg, Kopenhagę, Laholm (punkt kontrolny), Göteborg, Laholm (punkt kontrolny), Kopenhagę, Hamburg, Berlin. Konkurencja wiązała się z wieloma trudnościami – zróżnicowane warunki lotu (nad Alpami, nad morzem), utrzymanie właściwej prędkości przelotowej, a także konieczność zrzucania meldunków nad punktami kontrolnymi.

Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura zwyciężyli w zawodach Challenge. Młodzi piloci stali się bohaterami narodowymi. Na Polach Mokotowskich w Warszawie entuzjastycznie witało ich ponad 100 tys. rodaków. Kolejne kilkanaście dni były dla nich pasmem uroczystości, bankietów i spotkań. 11 września 1932 doszło jednak do tragedii. Żwirko i Wigura zginęli lecąc na spotkanie z czeskimi pilotami i na meeting lotniczy. Tuż za polską granicą, na wysokości Cieszyna, a dokładniej nad czechosłowacką miejscowością Cierlicko, ich samolot wpadł w potężną burzę. Samolot RWD-6 miał niedostateczną sztywność skrętną skrzydła – prawdopodobnie dlatego nie przetrwał konfrontacji z huraganem.

Fotorelacja z Rajdu śladami Żwirki i Wigury

29 czerwca [Dzień 1] – Brno

Z Warszawy (EPBC – Warszawa Babice), przez Kraków i Częstochowę (EPRU Częstochowa Rudniki) do lądowiska w Medlankach ( LKCM Airport Medlánky, Czechy). Stąd wycieczka do Brna i zwiedzanie tego przepięknego miasta, historycznej stolicy Moraw.

30 czerwca [Dzień 2] – Wiedeń, Portoroz

Trudny star z Medlanek w kierunku Zagrzebia (z uwagi na duże nachylenie pasa i bliskość CTR-u). Po drodze Wiedeń zachwycający wspaniałymi widokami, i przelot na Słowenię, na usytuowane przy samej plaży, urokliwe lądowisko Portoroz (LJPZ – Portoroz Airport, Słowenia). Zachwycająca przyrodą, widokami i turkusową wodą okolica wynagrodziła trudy lotu.

1 lipca [Dzień 3] – Rimini, Rzym

Start z Portoroz lekko się opóźnił – jeden z samolotów złapał gumę 😊 Po starcie piloci wznieśli się na 1000ft AGL i kontynuowali lot wzdłuż przepięknego plażowo-górzystego wybrzeża Włoch Włoch do miejscowości Fano,  nieopodal Rimini. Północna część wybrzeża charakteryzuje się wysokimi i pięknymi klifami, natomiast im dalej na południe, tym bardziej płasko i piaszczyście 😊 Po godzinnym locie przed oczami pilotów pojawiła Wenecja, miasto na wodzie. Niski przelot na pobliskim lotnisku aeroklubowym – Venezia/Lido LIPV, następnie kierunek na południe, do Rimini i lądowanie w Fano LIDF Airport. Po krótkiej przerwie i złożeniu planu lotu ekipa wystartowała do docelowego punktu zaplanowanego na ten dzień – Rzymu. Po starcie z Fano wznoszenie na 5000ft turbulentnie, szczególnie przy przecinaniu pasma górskiego Apenin. Lot do Rzymu trwał 40 minut, po wylądowaniu na lotnisko Roma Urbe (LIRU) było nocne zwiedzanie Rzymu z obowiązkową pizzą!

2 lipca [Dzień 4] – Locarno

Po porannych lekkich perturbacjach z zamawianiem caffè latte i niespodziewanemu zwolnienia z opłaty lotniskowej  start z Rzymu. Kierunek Szwajcaria. Start był ciężki samolot nie chciał się wznosić, rozbieg trwał dobre 500 m. Powolne wznoszenie wzdłuż Rzymu, nad którym górowała bazylika św. Piotra i odejście na północ. Po drodze trzy wielkie jeziora: Lago di Bracciano, Lago di Vico i Lago di Bolsena, następnie przepiękna, słoneczna Toskania. Do Szwajcarii piloci wlecieli od strony włoskiego jeziora Lago di Como, wylądowali na lotnisku LSZL  Locarno Airport. Z atrakcji turystycznych – obowiązkowy wieczorny spacer po Locarno.

3 lipca [Dzień 5] – Albenga, Cannes

Z Locarno wylot w kierunku zachodnim, wzdłuż szwajcarskich jezior i górskich przesmyków, później przez zachwycające widokami Włochy, aż do Albengi, na lotnisko położone w przesmyku górskim nieopodal morza Śródziemnego – LIMG – Albenga/Riviera Airport. Ze względu na problemy z zatankowaniem paliwa, jeden z samolotów nie wykonał zaplanowanego lotu do Cannes.

4 lipca [Dzień 6] – Cannes, Grenoble, Beauvais 

Awaria dystrybutora nie została naprawiona, zatem załoga, która pozostała w Albendze, musiała dolecieć do Cannes, by uzupełnić paliwo. Lot wzdłuż Lazurowego Wybrzeża, następnie Monte Carlo i Nicea – ze sporym ruchem prywatnych odrzutowców. Dalej z kursem południowym do Cannes.Tu tankowanie (i nie obyło się bez lekkich perturbacji z dokumentami i płatnością), rzut oka na samoloty na płycie i w końcu odlot w stronę morza, nawrót o 180 stopni, wznoszenie do 6500 ft i lot pomiędzy wierzchołkami Alp Prowansalskich. Pozostałe trzy samoloty doleciały do Grenoble, ale ostatniej załodze się nie udało. Podczas przelotu w górach zerwała się burza i konieczne było ominięcie obszaru niepogody i kierowanie się  na lotnisko docelowe Beauvais LFOB nieopodal Paryża. Ciekawostką turystyczną tej miejscowości jest katedra, którą budowano 600 lat i kilkukrotnie budowa kończyła się zawaleniem budynku. Katedra pozostała dziełem nieukończonym, a jej statyka jest nieustannie zagrożona z powodu braku korpusu nawowego.

5 lipca [Dzień 7] – Beauvais, Le Touquet

Śniadanie w okolicach katedry w Beauvais i zwiedzanie zabytkowej budowli przed odlotem na zachodnie wybrzeże Francji. Francuskie wybrzeże i góry  zjawiskowe. Klify ciągnące się dziesiątkami kilometrów i rozsiane na nich miasteczka o surowym klimacie. Pozostałości po niemieckich wojennych umocnieniach widać niemal co 300 m, zakorzeniły się one na dobre w krajobrazie. Lądowanie na kawę na lotnisku Le Havre LFOH, położonym nad samym klifem, następnie lot wzdłuż wybrzeża do Le Touquet LFAT. Żeby lepiej przyjrzeć się klifom, samoloty zeszły do 500 ft, piloci i pasażerowie cieszyli oko widokami klifów, niemieckich bunkrów, miasteczek i statków pływających po kanale La Manche. Lądowanie nie bez niespodzianek, kiedy okazało się że w weekendy komunikacja radiowa odbywa się tylko w języku francuskim. Z pewnym wysiłkiem, ale udało się. Chwila relaksu na plaży w miejscowości Le Touquet, a tam… spotkanie z foką oraz ryzykowna kąpiel w morzu, w porze – jak się okazało – fazy największego odpływu (kiedy różnica poziomu wody pomiędzy przypływem a odpływem wynosi aż 6 metrów!) I znów – tablice ostrzegawcze tylko w języku francuskim. Odpływ już bezpiecznie obserwowany był z portu o zachodzie słońca.

6 lipca [Dzień 8] – Le Touquet, Kilonia

Po starcie z Le Touquet lot wzdłuż kanału La Manche.  W oddali były dobrze widoczne białe klify w Dover. Następnie przekroczenie granicy z Belgią i Holandią, i lot wzdłuż strefy kontrolowanej Rotterdamu, później nad Amsterdamem, aż do lotniska  Texel. Wrażenie robiły widziane z góry plantacje bajecznie kolorowych tulipanów. Po przerwie na obiad w Texel przelot wzdłuż malowniczych wysepek do Niemiec i lądowanie w Kilonii.

7 lipca [Dzień 9] – Kilonia, Bagicz

Ósmy dzień wyprawy. Pobudka w Kilonii, warunki meteo złe: mżawka, mgła, podstawy 500 ft, zatem decyzja o pozostaniu w hotelu do 12:00 w oczekiwaniu na poprawę pogody. O 13:00 zapadła decyzja o wylocie z EDHK przez Rugię do Kołobrzegu. Lot na wyspę Rugia mijał wśród niskich chmur i malowniczych brzegów Morza Bałtyckiego, po wylądowaniu i kawie znów konieczność podjęcia decyzji o kierunku dalszego lotu. Pod rozwagę wzięto Heringsdorf oraz  Kołobrzeg. Padło na ojczyste lotnisko, ale front stał na linii brzegowej i dotarcie do celu nie było pewne. Po starcie z Rugii kolejno podstawy 2000 ft potem 1700, 1500 i ostatecznie 1000 ft. Low pass w Peenemünde (lotnisko, na którym były konstruowane pierwsze rakiety V1 i V2) i powrót na kurs. Linią brzegową piloci dolecieli do Bagicza i kolejny dzień rajdu zakończyli nad Bałtykiem, w promieniach zachodzącego słońca.

8 lipca [Dzień 10] – Bagicz, Warszawa-Babice

Pobudka o 5:00 rano, by zdążyć przez prognozowaną na godzinę 9:00 w Warszawie złą pogodą. Start z lotnisko Bagicz [EPKG], wejście na 5000 ft i lot po prostej praktycznie do samej Warszawy. Po drodze zaczęły pojawiać się chmury niskiego piętra. Szczególnie słabo pogoda wyglądała na trawersie Bydgoszczy. Lot z racji wczesnej pory przebiegał bardzo spokojnie, bez turbulencji, pilotom towarzyszyły piękne widoki w postaci chmur niskiego i wysokiego piętra. W dolocie do Modlina rozpoczęto zniżanie do 2000 ft. Przecięcie strefy kontrolowanej lotniska EPMO, potem już krótki dolot do strefy Babic, niestandardowy krąg i lądowanie. Lot z Kołobrzegu do Warszawy trwał niecałe 2 h [1:56] . Tym samym zakończył się trwający 10 dni (ok. 30 h w powietrzu) rajd śladami Żwirki i Wigury z 1932 roku.

 

Tagged under: #rajd samolotowy, Rajd śladami Żwirki i Wigury

Archiwum

  • maj 2025
  • marzec 2025
  • styczeń 2025
  • listopad 2024
  • wrzesień 2024
  • lipiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • styczeń 2016
  • grudzień 2015

Przekaż 1,5% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

  • Historia
  • Władze
  • Instruktorzy
  • Działalność społeczna
  • Kalendarz
  • Galeria
  • Aktualności
  • Szkolenia
  • Obsługa techniczna
  • Hangarowanie
  • Warsztat spadochronowy
  • CAMO
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Vouchery
  • Gadżety
  • Bony
  • Imprezy firmowe
  • Wynajem sal
  • Dla mediów
  • Nr konta bankowego

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: pon. – pt. godz. 9:00 – 17:00

Skoki tandemowe
https://rezerwacje.skydive.waw.pl
telefon: 222 43 57 47
e-mail: rezerwacje@skydive.waw.pl

Loty samolotem i szybowcem
https://rezerwacje.aeroklub.waw.pl
telefon: 222 43 57 47
e-mail: vouchery@aeroklub.waw.pl

Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
Polityka prywatności

Przekaż 1% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: Pon. – Pt. godz. 9:00 – 17:00

Polityka prywatności
Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
TOP