Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Anonimowe powiadomienia
    • Kamerki
    • Dla członków
    • Anonimowe powiadomienia

Aeroklub WarszawskiAeroklub Warszawski

  • Sklep
    • Vouchery
      • Loty samolotem
      • Loty szybowcem
      • Skoki spadochronowe
      • Loty balonem
    • Szkolenia
      • szkolenia samolotowe
      • szkolenia szybowcowe
      • szkolenia spadochronowe
      • szkolenia balonowe
    • Książki
    • Promocje
    • Bony
    • Gadżety
  • Usługi
    • Szkolenia
    • Obsługa techniczna
    • Hangarowanie
    • Warsztat spadochronowy
    • CAMO
    • Wynajem sal
    • Imprezy okolicznościowe
  • Szkolenia
    • Szkolenia samolotowe
    • Szkolenia szybowcowe
    • Szkolenia spadochronowe
    • Szkolenia balonowe
    • Szkolenia instruktorskie
  • Sekcje
    • Sekcja balonowa
    • Sekcja spadochronowa
    • Sekcja mikrolotowa
    • Sekcja modelarska
      • Modelarnia
    • Sekcja samolotowa
    • Sekcja szybowcowa
  • Dla biznesu
    • Eventy
    • Wynajem sal
    • Imprezy firmowe
  • AEROKLUB
    • Historia
    • Władze
    • Instruktorzy
    • Sportowcy
    • Działalność społeczna
    • Partnerzy
    • 1,5%
    • Aktualności
    • Kalendarz wydarzeń
    • Legitymacje klubowe
    • Składki
    • Jak zostać członkiem
    • Platforma intranetowa
  • Media
    • Dla mediów
    • Sponsoring sportu
    • Aktualności
    • Galeria
  • Kontakt
poniedziałek, 08 lipca 2019 / Published in Bez kategorii, Sekcja Samolotowa - rajdy, Strona główna

Rajd samolotowy do Rosji

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jxvh5apa’ custom_class=” admin_preview_bg=”]

Tradycję rajdów samolotowych pielęgnujemy w Sekcji Samolotowej Aeroklubu Warszawskiego od lat. To fantastyczna okazja realizacji naszych lotniczych pasji, a także do odpoczynku, integracji oraz odkrywania i poznawania ciekawych turystycznie miejsc.

W majowy długi weekend wybraliśmy się do Tunezji, na czerwiec zaplanowaliśmy Rosję. Czemu akurat ten kierunek? Powodowała nami ciekawość tej części Europy, niezdobyte jeszcze przez nas lotnicze rejony. A mniej więcej od dwóch lat Rosja jest bardziej otwarta na lotnictwo General Aviation. Pierwszy do Rosji poleciał nasz kolega Maciek Krych z Poznania (dla zainteresowanych –  lot ten był opisany w jednym z ostatnich numerów „Przeglądu lotniczego”) i to on zainspirował nas do ruszenia w tym kierunku. Wyprawę planowaliśmy z około 3-miesięcznym wyprzedzeniem, ponieważ było to spore wyzwanie organizacyjne. Rajd trwał dwa tygodnie, trzeba było zaplanować urlopy, wyrobić wizy, opracować trasę, załatwić wszystkie pozwolenia, zgody itp. W tym ostatnim pomógł nam Evgeny Kabanov z MAKGAS. Dodatkowo dzięki niemu mieliśmy zapewnione bezgotówkowe lądowania, handling, parking, ochronę, odprawy oraz tankowania w Rosji. Ostatecznie do Rosji wyleciała 13-osobowa ekipa, w tym 2-osobowa zaprzyjaźniona załoga ze Słupska, która często dołącza do naszych rajdów.

Odprawialiśmy się na lotnisku Szymany (EPSY), stamtąd przelecieliśmy do Pskowa (ULOO), gdzie utknęliśmy na 4-godzinnej odprawie – przytłoczyły nas tamtejsze procedury i biurokracja – konieczność wypełniania pliku dokumentów…  W Pskowie mieliśmy pierwszy postój – na jedną noc. Następnego dnia krótki lot na lotnisko Seredka (ULOR) w celu zatankowania, a następnie start i kierunek: Moskwa. W tym miejscu ważna uwaga: w Rosji nadal plany lotu wymagają akceptacji służb lotniczych, nie wystarczy wysłać ich tylko informacyjnie i lecieć. W Pskowie na lot 15-minutowy na krótkiej trasie składaliśmy plan osiem razy, zanim otrzymaliśmy pozwolenie. Mimo że wszystkie trasy mieliśmy uzgodnione i wstępnie zatwierdzone na kilka tygodni przed rajdem okazało się, że tego dnia zażyczono sobie od nas podania w planie lotu wysokości przelotu nad konkretnym punktem. Kiedy podaliśmy Altitude, plan ponownie odrzucono, z informacją, że ma być podana wysokość w metrach, kiedy ją skorygowaliśmy, plan znowu odrzucono informując, że w tym punkcie obowiązuje maksymalna dozwolona wysokość, ale kiedy i to skorygowaliśmy, to stwierdzono, że na danym odcinku wybraliśmy złą drogę lotniczą (w Rosji obowiązują loty wyłącznie po drogach lotniczych IFR). Kiedy drogą kolejnej iteracji udało nam się to poprawić, upomniano nas, że nie podaliśmy punktu, w którym opuścimy tę drogę i skręcimy w inną! To był jakiś koszmar! Zamiast na początku przekazać nam wszystkie wymagane parametry lotu, byśmy mogli ten plan poprawnie zmienić, korygowano nam każdą kolejną jego wersję o tylko jeden parametr…

W końcu jednak odlecieliśmy. Na podmoskiewskie lotnisko Myachkovo (UUBM), byłą bazę wojskową i lotnisko specjalnego wykorzystania, dotarliśmy lecąc wokół Moskwy nad dużą obwodnicą, tzw. Moskovskaya Koltsevaya Avtomobilnaya Doroga – w tę stronę zrobiliśmy połowę kręgu, a odlatując z Moskwy po paru dniach – dopełniliśmy do pełnego. W dolocie do przedmieść Moskwy zostaliśmy przywitani, a następnie eskortowani przez dwa śmigłowce R66, z których Evgeny i jego koledzy robili nam piękne zdjęcia (ilustrują one tę relację). W stolicy Rosji spędziliśmy trzy dni. Pogoda nam dopisała, mieliśmy idealne warunki na zwiedzanie. Moskwa zrobiła na nas duże wrażenie swoim nowoczesnym, europejskim klimatem, rozmachem, świetnym jedzeniem i mnogością turystycznych atrakcji.

Z Moskwy przemieściliśmy się na lotnisko Krechevitsy (ULLK) obok miejscowości Wielikij Nowgorod (Nowogród Wielki) – jednego z najstarszych rosyjskich miast, uważanego za kolebkę historii Rosji, które może szczycić się tym, że też kiedyś było stolicą, obok Petersburga i Moskwy. Zatrzymaliśmy się tam na dwa dni. Głównym celem pobytu w tym miejscu była jedna z najstarszych twierdzy rosyjskich – Kreml Nowogrodzki oraz słynny najstarszy klasztor Św. Jerzego, które chcieliśmy zwiedzić.

Kolejny przystanek na trasie naszego rajdu to Petersburg – wylądowaliśmy w jego okolicach na prywatnym tym razem lotnisku Gostilicy (ULSG). Na zwiedzanie Petersburga również zaplanowaliśmy trzy dni. Wypełnione były do maksimum, bo to miasto także pełne jest miejsc i zabytków, których nie można nie zobaczyć. Wszyscy byliśmy też pod wrażeniem turystycznej infrastruktury. Oczywiście nie mogliśmy odmówić sobie rejsu wodolotem do cudownego Peterhofu.

Z Petersburga odlatywaliśmy z małymi przygodami… Nieco… nielegalnie 😉 Chcieliśmy polecieć nad Zatoką Fińską, wzdłuż wybrzeża miasta i tym razem plan lotu korygowaliśmy aż… dziesięć razy zanim w końcu o 1:00 w nocy poddaliśmy się. Ostatecznie złożyliśmy plan lotu na pierwotnie uzgodnioną trasę i otrzymaliśmy na niego zgodę, po czym… zgoda ta została wycofana, kiedy… byliśmy już w powietrzu. Wiadomość o jej cofnięciu dostaliśmy dopiero po kilku minutach trwania lotu od Evgenya. Ponoć służby lotnicze miały zagwozdkę, co z nami zrobić, bo formalnie lecieliśmy bez planu lotu. Rozważano żądanie natychmiastowego powrotu i lądowania. Dzięki Evgenyowi Rosjanie zdecydowali jednak, że możemy kontynuować lot. Dodać należy, że miał to być nasz ostatni dzień pobytu w Rosji, a niektórym osobom kończyła się tego dnia wiza i niemało problemów mogłoby nam przysporzyć, gdyby nas cofnięto i gdybyśmy nie zdążyli wylecieć z Rosji przez północą. Dopiero po wylądowaniu w Pskowie dowiedzieliśmy się, że ranna zmiana nadgorliwych kontrolerów chciała za każdą cenę dorzucić swoje trzy grosze, bo nie mieli w sumie żadnych istotnych uwag…

W Pskowie znowu powtórzyły się 4-godzinne procedury przy odprawie, zanim mogliśmy wylecieć. Część załóg wracała już do Warszawy, a część poleciała jeszcze do Tallinna, gdzie spędziliśmy jedną noc. W drodze powrotnej dostaliśmy zgodę na przelot nad Kaliningradem. Tutaj jeszcze jedna ciekawostka :-). Przez Kaliningrad przelecieliśmy w grupie dwóch samolotów na jednym planie lotu, po czym po wlocie nad terytorium Polski jeden się odłączył – to byli nasi koledzy ze Słupska. My kierowaliśmy się na lotnisko Kikity (EPKI). Po 10 minutach od naszego lądowania, Zygmunt Kuczyński, współwłaściciel lotniska w Kikitach, który wyleciał z Tallinna dużo wcześniej przed nami, otrzymał alarmowy telefon ze straży granicznej, skierowany de facto do mnie, z pytaniem, czy wiem, co to był za drugi samolot, który razem ze mną wleciał do Polski znad Kaliningradu i co się z nim stało, gdzie zniknął… Nic nie uszło ich czujnej uwadze – mimo, że lecieliśmy na FL060, to jednak nas wypatrzyli i policzyli 😊.

Podsumowując, to nasz kolejny bardzo udany rajd samolotowy. Po słonecznej Tunezji w maju, tym razem inny kierunek, bardzo satysfakcjonujący poznawczo i turystycznie… i to zdecydowanie bardziej gorący niż w Tunezji w maju 😉. Mamy nadzieję, że następne nasze rajdy będą równie udane!

Relacja: Michał Krzemiński, zdjęcia: Michał Cedroński, Adam Cedroński, Michał Krzemiński, Zygmunt Kuczyński, Bogdan Michalak

[/av_textblock]

Archiwum

  • maj 2025
  • marzec 2025
  • styczeń 2025
  • listopad 2024
  • wrzesień 2024
  • lipiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • styczeń 2016
  • grudzień 2015

Przekaż 1,5% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

  • Historia
  • Władze
  • Instruktorzy
  • Działalność społeczna
  • Kalendarz
  • Galeria
  • Aktualności
  • Szkolenia
  • Obsługa techniczna
  • Hangarowanie
  • Warsztat spadochronowy
  • CAMO
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Vouchery
  • Gadżety
  • Bony
  • Imprezy firmowe
  • Wynajem sal
  • Dla mediów
  • Nr konta bankowego

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: pon. – pt. godz. 9:00 – 17:00

Skoki tandemowe
https://rezerwacje.skydive.waw.pl
telefon: 222 43 57 47
e-mail: rezerwacje@skydive.waw.pl

Loty samolotem i szybowcem
https://rezerwacje.aeroklub.waw.pl
telefon: 222 43 57 47
e-mail: vouchery@aeroklub.waw.pl

Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
Polityka prywatności

Przekaż 1% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: Pon. – Pt. godz. 9:00 – 17:00

Polityka prywatności
Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
TOP