Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Anonimowe powiadomienia
    • Kamerki
    • Dla członków
    • Anonimowe powiadomienia

Aeroklub WarszawskiAeroklub Warszawski

  • Sklep
    • Vouchery
      • Loty samolotem
      • Loty szybowcem
      • Skoki spadochronowe
      • Loty balonem
    • Szkolenia
      • szkolenia samolotowe
      • szkolenia szybowcowe
      • szkolenia spadochronowe
      • szkolenia balonowe
    • Książki
    • Promocje
    • Bony
    • Gadżety
  • Usługi
    • Szkolenia
    • Obsługa techniczna
    • Hangarowanie
    • Warsztat spadochronowy
    • CAMO
    • Wynajem sal
    • Imprezy okolicznościowe
  • Szkolenia
    • Szkolenia samolotowe
    • Szkolenia szybowcowe
    • Szkolenia spadochronowe
    • Szkolenia balonowe
    • Szkolenia instruktorskie
  • Sekcje
    • Sekcja balonowa
    • Sekcja spadochronowa
    • Sekcja mikrolotowa
    • Sekcja modelarska
      • Modelarnia
    • Sekcja samolotowa
    • Sekcja szybowcowa
  • Dla biznesu
    • Eventy
    • Wynajem sal
    • Imprezy firmowe
  • AEROKLUB
    • Historia
    • Władze
    • Instruktorzy
    • Sportowcy
    • Działalność społeczna
    • Partnerzy
    • 1,5%
    • Aktualności
    • Kalendarz wydarzeń
    • Legitymacje klubowe
    • Składki
    • Jak zostać członkiem
    • Platforma intranetowa
  • Media
    • Dla mediów
    • Sponsoring sportu
    • Aktualności
    • Galeria
  • Kontakt
czwartek, 16 marca 2023 / Published in Sekcja Samolotowa - rajdy

Aeroklubowe Zawody Nawigacyjne – okiem uczestnika

15 października 2022 zorganizowaliśmy aeroklubowe samolotowe zawody nawigacyjne.    

Dla uczestnika takich zawodów wszystko zaczęło się miesiąc wcześniej, od spotkania informacyjnego. Poznaliśmy na nim zasady punktacji, dostaliśmy niezbędne pomoce naukowe (minutówki wyskalowane do mapy 1:200000) i mogliśmy treningowo zmierzyć się z zadaniem obliczeniowym. Dowiedzieliśmy się, że na zawodach oceniany jest czas przelotu (sprawdzane odchylenia od wyliczonych czasów na każdym jawnym i tajnym punkcie kontrolnym) i precyzja przelotu – dozwolony jest wąski korytarz lotu pomiędzy punktami trasy. Dodatkowe punkty dostaje się za poprawne rozpoznanie obiektów i zaznaczenie ich na mapie. Tutaj strzelanie się na opłaca,  bo za nietrafione oznaczenia otrzymuje się punkty karne. W ramach zadania obliczeniowego musieliśmy ustalić kurs i czas przelotu każdego odcinka zgodnie z zadeklarowaną prędkością przelotową i podanym wiatrem. Prędkość przelotową każdy deklaruje zgłaszając się na zawody, a wiatr do obliczeń podaje komisja w dniu zawodów. Tak jak na zawodach, mogliśmy korzystać tylko z kalkulatora lotniczego – wszelkie wsparcie komputerowe było zabronione.

Dostaliśmy pełny pakiet z poprzednich zawodów, który składał się z:

1) mapy obszaru 1:200000 z zaznaczonymi punktami zwrotnymi trasy, 

2) zdjęć obiektów, które trzeba odnaleźć na trasie i zaznaczyć prawidłowo na mapie (dodatkowa trudność: te zdjęcia nie są poukładane w kolejności)

3) zdjęć punktów zwrotnych na trasie.

Potem mogliśmy go wykorzystać i spróbować treningowo przelecieć taką trasę zgodnie z założeniami. Nie wszystko oczywiście zadziałało tak, jak na prawdziwych zawodach- zdjęcia były sprzed kilku lat i z innej pory roku, trochę się pozmieniało w międzyczasie i nie wszystkie obiekty/punkty zwrotne dało się rozpoznać. 

W dniu zawodów kilkanaście dwuosobowych załóg stawiło się z rana w Chrcynnie, żeby spróbować swoich sił i zmierzyć się z przygotowaną trasą. 

Po krótkiej odprawie i ustaleniu kolejności startów, pierwsza załoga dostała pakiet startowy i przystąpiła do wyliczania trasy. Każda z załóg miała 60 minut na wyliczenie i przygotowanie trasy. Po zatwierdzeniu trasy przez komisję zawodów, można było startować. Każda następna załoga dostawała mapę co pół godziny.

Kiedy przyszła wreszcie nasza kolej, rzuciliśmy się do liczenia z entuzjazmem. Wyliczyliśmy kursy, korekty na wiatr, czasy przelotu. Przyjrzeliśmy się dokładnie zdjęciom punktów zwrotnych. Przeanalizowaliśmy zdjęcia obiektów do odnalezienia, przyporządkowaliśmy je wstępnie do odcinków trasy (na podstawie układu dróg, lasów, kałuż, cieni i wszystkiego innego co tam można było na tych zdjęciach dostrzec w tle). Przepisowy czas minął bardzo szybko i już musieliśmy pędzić do samolotu i przygotowywać się do startu. 

Wystartowaliśmy, wyszliśmy z kręgu Chrcynna i tutaj pierwsze zaskoczenie – jak znaleźć punkt początkowy trasy?? Startowaliśmy z innego pasa niż początkowo mieliśmy, zanim sobie ułożyliśmy w głowie, gdzie tego punktu szukać, to już dawno go minęliśmy… No nic, po krótkim krążeniu w końcu go znaleźliśmy i znów złapaliśmy wiatr w żagle. Trzymaliśmy kurs, prędkość, sprawdzaliśmy z mapą przebieg trasy – wszystko wyglądało super. Minęliśmy rzekę w odpowiednim czasie, dalej lasy i drogi w odpowiednim czasie, no wszystko grało. Do czasu… Nagle z lewej strony wyrósł nam Wyszków, który powinniśmy mijać daleko z prawej:) Wiatr zakpił sobie z naszych wyliczeń i zepchnął nas mocno z trasy. Cóż, już i tak dawno było po zawodach, ale twardo lecieliśmy dalej – nadal to była dobra zabawa:) Chwilę nam zajęło, żeby wrócić na prawidłową ścieżkę, ale w końcu się udało i dalej już lecieliśmy mniej więcej poprawnie – nawet znaleźliśmy kilka obiektów ze zdjęć i zaznaczyliśmy je na mapie (jak się potem okazało – prawidłowo). 

Trasa zajęła nam około godziny. Elementem dodatkowym, taką wisienką na torcie, były dwie próby lądowania na celność na powrocie z trasy.

Podsumowując – zawody nawigacyjne to nie przelewki:) Potraktowaliśmy te zawody, swoje pierwsze w życiu, bardziej na luzie i treningowo. Nie darliśmy szat, że tak słabo nam poszło. Jest co trenować. Następnym razem też startujemy:) Podziwiamy za to tych, którzy polecieli jak po sznurku – co widać na załączonym obrazku.

A tutaj link do oficjalnych wyników: https://aeroklub.waw.pl/warszawskie-samolotowe-zawody-nawigacyjne/

Tagged under: #nawigacyjne, zawody

Archiwum

  • maj 2025
  • marzec 2025
  • styczeń 2025
  • listopad 2024
  • wrzesień 2024
  • lipiec 2024
  • maj 2024
  • kwiecień 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • styczeń 2016
  • grudzień 2015

Przekaż 1,5% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

  • Historia
  • Władze
  • Instruktorzy
  • Działalność społeczna
  • Kalendarz
  • Galeria
  • Aktualności
  • Szkolenia
  • Obsługa techniczna
  • Hangarowanie
  • Warsztat spadochronowy
  • CAMO
  • Kamerki
  • Dla członków
  • Vouchery
  • Gadżety
  • Bony
  • Imprezy firmowe
  • Wynajem sal
  • Dla mediów
  • Nr konta bankowego

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: pon. – pt. godz. 9:00 – 17:00

Skoki tandemowe
https://rezerwacje.skydive.waw.pl
telefon: 222 43 57 47
e-mail: rezerwacje@skydive.waw.pl

Loty samolotem i szybowcem
https://rezerwacje.aeroklub.waw.pl
telefon: 222 43 57 47
e-mail: vouchery@aeroklub.waw.pl

Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
Polityka prywatności

Przekaż 1% podatku

Wesprzyj działalność sportową i szkoleniową polskich lotników poprzez Aeroklub Polski.
KRS: 0000122672

Aeroklub Warszawski
ul. Księżycowa 1
01-934 Warszawa

Sekretariat:
telefon:  22 834 93 35
e-mail: info@aeroklub.waw.pl
godziny pracy: Pon. – Pt. godz. 9:00 – 17:00

Polityka prywatności
Designed by Digy © 2019 AEROKLUB WARSZAWSKI All rights reserved.
System do zarządzania ATO i CAMO dostarcza Evionica.com
TOP